چرخکار کیست؟ | آموزش چرخکاری لباس

چرخکار کیست؟ | آموزش چرخکاری لباس

چرخکار کیست؟ | آموزش چرخکاری لباس
۱۴۰۲/۱۰/۰۷

چرخکار چه کسی است؟ از آنجایی در  آموزش خیاطی بسیار این سوال پرسیده شد اقدام به پاسخ به آن در قالب یک مقاله تخصصی کردیم. در این مقاله به صورت کاملا فشرده اما جامع به بررسی نقش چرخکار در کارگاه تولیدی لباس می‌پردازیم و البته حقوق و درآمد چرخکاری را نیز بررسی می‌کنیم. بنابراین همراه آکادمی استاد شاهین دری پور باشید تا سوالات مهم شما در این مقاله در حوزه چرخکاری لباس پاسخ داده شود!

 





 

در این مقاله به ترتیب فهرست زیر می‌خوانید :

  1. چرخکار کیست؟
  2. تفاوت چرخکار و خیاط چیست؟
  3. نقش چرخکار در کارگاه تولیدی لباس
  4. ویژگی‌های یک چرخکار خوب چیست؟
  5. دوره آموزش چرخکاری لباس 
  6. حقوق چرخکار چه قدر است؟

 

1.چرخکار کیست؟

ممکن است به علت شباهت نام چرخکار و چرخ خیاطی بسیاری از شما چرخکار را با شخص خیاط در کارگاه تولیدی لباس یا پوشاک اشتباه بگیرید! اما لطفا این اشتباه را تکرار نکنید؛ چرا که چرخکار و خیاط متفاوت هستند. چرخکار کسی است که مسئولیت دوخت بخشی از یک لباس را بر عهده دارد و توسط خیاط هدایت می‌شود. شاید بتوان به عبارت ساده تری چرخکار را کمک خیاط دانست که مسئولیت انجام وظایفی را که خیاط بر دوش او می‌گذارد را دارد. البته دانش فنی چرخکار از چرخ خیاطی و انواع ماشین‌های دوخت و شیوه قرار گیری پارچه یا محصول در چرخ خیاطی بیشتر است؛ بنابراین چرخکار‌ها اپراتور‌های فنی برای استفاده از چرخ خیاطی یا چرخ دوخت هستند. از آن جایی که چرخکار دانش فنی استفاده از چرخ خیاطی را نیز دارد حتی می‌توان اقدام به تعمیر یا تنظیم چرخ خیاطی در طول کار را بر عهده بگیرد.

انواع چرخکار در کارگاه تولیدی لباس

چرخکار‌ها به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند اما عمومی ترین شیوه تقسیم چرخکار‌ها بر حسب شیوه کار آن‌ها است. بیشتر چرخکار‌ها به صورت گروهی فعالیت می‌کنند و هر کدام از آن‌ها مسئولیت دوخت بخشی از محصول یا لباس را بر عهده دارند. دسته دوم چرخکار‌ها کسانی هستند که به صورت انفرادی اقدام به دوخت صفر تا صد یک لباس تحت نظر خیاط می‌کنند.

 

2.تفاوت چرخکار و خیاط چیست؟

همانطور که در متن فوق به آن اشاره شد چرخکار و خیاط از هم متفاوت هستند اما شباهت‌هایی نیز بین چرخکار و خیاط نیز وجود دارد. از مهم‌ترین تفاوت چرخکارو خیاط در مسئولیت‌های ایشان و حجم وظایف ایشان است. خیاط عموما مسئولیت نظارت بر فعالیت چرخکاران بر عهده دارد. فرد خیاط معمولا با تجربه‌تر و دارای دیدگاهی برای یک نظارت کلی بر فرایند تولید لباس است. فرد خیاط به رفع اشکال کار چرخکار و هدایت و راهنمایی او می‌پردازد. در بیان ساده تر باید گفت که خیاط، مدیر چرخکار لباس است. خیاط‌ برخلاف چرخکار به الگوسازی و تغییر الگو نظارت دارد. خیاط‌ها به روند تولید لباس بر اساس الگو و مدل مورد نظر طراح لباس نظارت می‌کنند. راهنمایی مشتریان و پرزنت نهایی کار نیز توسط خیاط انجام می‌شود. بنابراین خیاط و چرخکار متفاوت هستند!

 

شرح وظایف خیاط چیست؟

  • خیاط باید مشتری را راهنمایی کند.
  • خیاط اندازه‌های مورد نیاز را از مشتری دریافت می‌کند.
  • نظارت و مدیریت بر روند دوخت لباس بر عهده خیاط است.
  • خیاط باید از الگوسازی اطلاع داشته باشد.
  • مسئولیت تغییر یا انطباق الگو نیز با خیاط است!

 

3.نقش چرخکار در کارگاه تولیدی لباس

چرخکار‌ها از مهم‌ترین کارمندان تولیدی‌های لباس هستند! تولید لباس در تعداد بالا و عمده بدون چرخکار‌ها ناممکن است. انواع و اقسام چیدمان و نقشه برای استفاده از چرخکار‌ها در تولیدی لباس وجود دارد. کارگاه‌داران لباس برای تولید انبوه پوشاک مورد نیاز بازارشان از چرخکار‌ها در تعداد بالا استفاده می‌کنند و هر قسمت از دوخت لباس را به یک چرخکار مشخص می‌سپارند. به این عمل کارگاه‌داران «سری دوزی» می‌گویند. تا اینجا دانستیم تولید لباس در تعداد بالا صرفا توسط سری دوزی با چرخکاران ممکن است که باید زیر نظر یک خیاط اصلی یا استاد خیاط انجام شود. توجه داشته باشید که همه این موارد به اندازه و پتانسیل کارگاه تولیدی شما وابسته است.

 

وظایف چرخکار در کارگاه تولیدی پوشاک

  • چرخکار مسئول تعویض سوزن و دوک نخ است.
  • مسئولیت نگهداری از چرخ خیاطی با چرخکار است.
  • تحویل محصول از برشکار و انجام چرخکاری آن
  • دوخت و اجرا تکنیک‌های مختلف دوخت بر محصول
  • روغن‌کاری و نگه‌داری از چرخ خیاطی در کارگاه

 

4.ویژگی‌های یک چرخکار خوب چیست؟

چرخکار باید منعطف و با دقت باشد. چرخکار باید اطلاعات کاملی از ابزار و تجهیزات کارگاه داشته باشد. مسئولیت نگهداری از چرخ خیاطی با چرخکار است پس چرخکار باید فردی فنی باشد تا به درستی مسئولیت نگهداری از چرخ خیاطی یا ماشین دوخت را بر عهده داشته باشد. چرخکار‌ها باید سریع و چابک باشند تا فرایند تولید لباس متوقف نشود. پیگیری از ویژگی‌های شاخص چرخکار است تا تحویل محصول از مرحله برشکاری لباس را سریع‌تر انجام دهند.

 

5.دوره آموزش چرخکاری لباس 

چرخکار‌ها علاوه بر سابقه کار مناسب باید دوره چرخکاری لباس متناسب با ابزار‌ها و تجهیزات خاص چرخکاری را نیز فرا بگیرند. چرخکار باید با انواع شیوه‌های چرخکاری آشنا باشد! چرخکار باید تکنیک‌های دوخت را بشناسد و بتواند آن‌ها را در هر مرحله از کار پیاده سازی کند. دوره آموزش چرخکاری لباس از سری دوره‌هایی است که با فراگیری آن می‌توانید به درآمد مناسبی از چرخکاری برسید. از راه حل‌هایی که چرخکاران می‌توانند ترفند‌های دوخت در چرخکاری طی کارآموزی یا کارورزی یادبگیرند. شرکت در دوره‌های آموزش چرخکاری می‌تواند یک کارآموز چرخکار را با تجربه و پخته کند. یادگیری تنظیم چرخ خیاطی و دستگاه‌های دوخت از ابتدایی‌ترین مسائل کار در کارگاه تولیدی لباس است.

 

آموزش چرخکاری در مشهد

برای آموزش چرخکاری در مشهد می‌توانید به آموزشگاه خیاطی و طراحی لباس شاهین دری پور سر بزنید! آموزشگاه شاهین دری پور برای شما کارآموزان خیاطی و چرخکار لباس شرایطی را تدارک دیده است تا با شرکت در کلاس‌های حضوری آموزش چرخکاری لباس با این حوزه آشنا شوید.  با شماره تلفن 05138908301 تماس بگیرید و خود را در دوره راه‌اندازی تولیدی لباس ثبت نام کنید! یا به صورت حضوری به آدرس زیر مراجعه کنید.

 

آدرس موسسه و آکادمی آموزش خیاطی استاد شاهین دری پور :

مشهد، بلوار وکیل آباد، خیابان صیاد شیرازی، صیاد شیرازی 20، موسسه و آکادمی آموزش خیاطی و دوخت استاد شاهین دری پور. شماره‌های تماس با آموزشگاه : 05138668467

 

قیمت دوره چرخکاری در مشهد

قیمت دوره چرخکاری لباس در مشهد به صورت حضوری و ارائه مدرک فنی و بین المللی 3.000.000 تومان می‌باشد. دوره چرخکاری لباس در مشهد به صورت حضوری در ده جلسه برگزار می‌شود. شما می‌توانید طی تماس با شماره 09396896831 تماس بگیرید.

 

6.حقوق چرخکار چه قدر است؟

درآمد چرخکار چه قدر است؟

حقوق چرخکار متناسب با سال 1402 برای 8 ساعت کاری در روز برابر 5.200.000 تومان تا 8.000.000 تومان است. البته انواع و اقسام قرارداد با چرخکار بر حسب تعداد کار انجام شده نیز وجود دارد. برای مثال می‌توانید با چرخکار خود به صورت میاندوز، راسته دوز و مزدی دوز قرارداد تنظیم کنید.

 

اشتراک گذاری:
دیدگاه ها
امتیاز دهید:
0 از 5